Gå direkt till sidans innehåll

Elavbrott

Mål 7 Hållbar energi för alla
Mål 7 Hållbar energi för alla
Indikator SDG. 7. 1

I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beorende av el.

Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. Den genomsnittliga avbrottstiden per kund (SAIDI) inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)

Rad-id Mätområde Datum Värde (minuter/kund)

0

Järfälla

2016

129

1

Järfälla

2017

34

2

Järfälla

2018

127

3

Järfälla

2019

80

4

Järfälla

2020

73

5

Järfälla

2021

84

6

Järfälla

2022

48

7

Riket

2017

81

8

Riket

2018

114

9

Riket

2019

156

10

Riket

2020

93

11

Riket

2021

80

12

Riket

2022

95

13

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

86

14

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

95

15

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

96

16

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

177

17

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

97

18

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

75

19

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

108

20

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

86

21

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

110

22

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

112

23

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

384

24

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

111

25

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

75

26

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

128

Datakälla: Energimarknadsinspektionen via Kolada

Kommentar

Genomsnittstiden för långa elavbrott i Järfälla kommun är kortare än snittet för Sverige och kommuner i Stockholms län. År 2022 var genomsnittstiden 48 minuter per kund, medan det år 2016 var 129 minuter per kund. Tiden har varierat över åren och var som lägst 2017 då den var 34 minuter per kund.

Uppdaterad: 2024-04-02