Gå direkt till sidans innehåll

Elavbrott

Mål 7 Hållbar energi för alla
Mål 7 Hållbar energi för alla
Indikator SDG. 7. 1

I Sverige har vi ett driftsäkert elsystem men tekniska fel, extremt väder, olyckor och sabotage kan fortfarande orsaka elavbrott. Långa elavbrott kan leda till problem med vattenförsörjning, kommunikation och mycket annat som idag är beorende av el.

Att ha tillgång till pålitlig och modern energi är viktigt, varför denna indikator mäter total avbrottstid för långa avbrott under året per kund, där långa elavbrott avser avbrott som är längre än 3 minuter. Den genomsnittliga avbrottstiden per kund (SAIDI) inkluderar aviserade och oaviserade avbrott i regionnät och lokalnät. Kunder avser mätpunkter där ansvar övergår från nätföretag till kunden.

Elavbrott, genomsnittlig avbrottstid per kund (SAIDI)

Datakälla: Energimarknadsinspektionen via Kolada
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll sedan 2016
Senaste värdet:
48 minuter/kund (2022)
Utgångsvärde:
129 minuter/kund (2016)

Kommentar

Genomsnittstiden för långa elavbrott i Järfälla kommun är kortare än snittet för Sverige och kommuner i Stockholms län. År 2022 var genomsnittstiden 48 minuter per kund, medan det år 2016 var 129 minuter per kund. Tiden har varierat över åren och var som lägst 2017 då den var 34 minuter per kund.

Uppdaterad: 2024-04-02