Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator SDG. 11. 9

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Järfälla

2012

2,3

1

Järfälla

2013

2,3

2

Järfälla

2014

2,3

3

Järfälla

2015

2,2

4

Järfälla

2016

2,5

5

Järfälla

2017

2,5

6

Järfälla

2018

2,5

7

Järfälla

2019

2,4

8

Järfälla

2020

2,5

9

Järfälla

2021

2,4

10

Järfälla

2022

2,4

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

2,2

12

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

2,3

13

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

2,5

14

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

2,5

15

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

2,5

16

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

2,5

17

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

2,5

18

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

2,5

19

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

2,5

20

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

2,6

21

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

2,6

22

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

1,9

23

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

1,9

24

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

2,1

25

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

2,2

26

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

2,1

27

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

2,2

28

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

2,1

29

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

2,1

30

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

2,1

31

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

2,1

32

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

2,1

33

Alla kommuner (ovägt medel)

2012

1,4

34

Alla kommuner (ovägt medel)

2013

1,5

35

Alla kommuner (ovägt medel)

2014

1,6

36

Alla kommuner (ovägt medel)

2015

1,9

37

Alla kommuner (ovägt medel)

2016

2,1

38

Alla kommuner (ovägt medel)

2017

2,3

39

Alla kommuner (ovägt medel)

2018

2,4

40

Alla kommuner (ovägt medel)

2019

2,5

41

Alla kommuner (ovägt medel)

2020

2,6

42

Alla kommuner (ovägt medel)

2021

2,7

43

Alla kommuner (ovägt medel)

2022

2,8

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Jämfört med alla kommuner i Sverige har Järfällas kommun varken lång eller kort cykelväg per invånare utan hamnar på en medelnivå. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är sedan 2019 på en något högre nivå än i Järfälla.

Uppdaterad: 2024-01-29