Gå direkt till sidans innehåll

Körsträcka

Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SDG. 13. 4

Hur många mil invånarna i den egna kommunen eller regionen reser med bil varierar över landet. Faktorer som påverkar körsträckan är hur väl utbyggd kollektivtrafiken är, hur pendlingsmönster ser ut men även av resvanor med mera. För att nå klimatlagens mål har Trafikverket tagit fram ett klimatscenario som säger att vi måste minska biltrafiken i kilometer med 10-20 procent per capita.

Indikatorn visar total körsträcka med personbilar registrerade i kommunen per invånare. Avser körsträcka för bilar registrerade i kommunen och säger ingenting om i vilka geografiska områden dessa bilar har kört. Avser bilar registrerade på såväl juridiska som fysiska personer. (Observera att bilar skrivna på juridiska personer, såsom företag, kan påverka statistiken för kommuner där många företag och huvudkontor är lokaliserade).

Genomsnittlig körsträcka per invånare (med personbil)

Rad-id Mätområde Datum Värde (mil/inv.)

0

Järfälla

2000

526,0

1

Järfälla

2005

542,0

2

Järfälla

2010

521,0

3

Järfälla

2011

514,0

4

Järfälla

2012

505,0

5

Järfälla

2013

501,1

6

Järfälla

2014

515,4

7

Järfälla

2015

537,7

8

Järfälla

2016

565,2

9

Järfälla

2017

553,0

10

Järfälla

2018

550,5

11

Järfälla

2019

541,7

12

Järfälla

2020

489,5

13

Järfälla

2021

517,4

14

Järfälla

2022

534,3

15

Riket

2000

659,0

16

Riket

2005

681,0

17

Riket

2010

667,0

18

Riket

2011

667,0

19

Riket

2012

658,0

20

Riket

2013

651,7

21

Riket

2014

655,0

22

Riket

2015

663,0

23

Riket

2016

673,5

24

Riket

2017

673,3

25

Riket

2018

669,8

26

Riket

2019

650,6

27

Riket

2020

605,3

28

Riket

2021

610,9

29

Riket

2022

616,8

30

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2000

678,7

31

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2005

684,1

32

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2010

660,3

33

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2011

655,2

34

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

645,1

35

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

638,1

36

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

643,1

37

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

652,3

38

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

660,0

39

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

657,9

40

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

649,8

41

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

629,7

42

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

587,5

43

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

592,4

44

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

596,4

45

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2000

617,5

46

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2005

643,9

47

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2010

609,5

48

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2011

603,7

49

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

594,0

50

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

588,3

51

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

594,9

52

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

603,6

53

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

612,6

54

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

612,5

55

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

609,2

56

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

592,7

57

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

551,6

58

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

562,1

59

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

566,7

Datakälla: Trafa via Kolada

Kommentar

Körsträckan per invånare ökade från år 2000 men minskade 2020 under coronapandemin. Sedan dess har körsträckan ökat igen, även om den inte är på den högsta nivån någonsi. I dagsläget är det svårt att se en tydlig trend för huruvida körsträckan ökar eller minskar i kommunen.

Uppdaterad: 2024-04-02