Gå direkt till sidans innehåll

Fossiloberoende personbilar

Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Mål 13 Bekämpa klimatförändringarna
Indikator SDG. 13. 7

Med fossiloberoende menas bilar som har möjlighet att köra på ett bränsle från förnybara källor men som inte nödvändigtvis gör det hela tiden.

Bilar av typerna gas (CNG, biogas, naturgas, metangas), el, E85, laddhybrid (förutsatt att de kan laddas med sladd), vätgas samt bilar godkända av tillverkaren att köras på HVO100 (syntetisk diesel med förnybart ursprung) är inkluderade.

Andel fossiloberoende personbilar i det geografiska området

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Järfälla

2020

11,5

1

Järfälla

2021

16,1

2

Järfälla

2022

19,3

3

Riket

2020

12,2

4

Riket

2021

16,5

5

Riket

2022

19,3

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

12,2

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

17,1

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

20,3

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

14,1

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

19,2

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

22,6

Datakälla: Miljöfordon Sverige

Kommentar

Andelen registrerade bilar i Järfälla kommun som är fossiloberoende ökade mellan 2020 och 2022, från 11,5 procent till 19,3 procent. Järfälla ligger på samma nivå som hela Sverige som i att minska fordonens beroende av fossila bränslen, men lägre än genomsnittet för kommuner i Stockholms län.

Uppdaterad: 2024-01-26