Gå direkt till sidans innehåll

Företagsklimat

Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Mål 9 Hållbar industri, innovationer och infrastruktur
Indikator ML. 9. 2

Indikatorn visar hur företagarna ser på myndighetsutövningen i kommunen. Om myndighetsutövningen upplevs som rättvis och effektiv av företagarna samtidigt som det finns en ömsesidig respekt för varandras roller kommer ett förtroende att etableras mellan företagare och tjänstemän, vilket kan bidra till ett gott företagsklimat.

Företagsklimat redovisas som Nöjd Kund Index i skala 0-100 och bygger på företagarnas helhetsbedömning av servicen i myndighetsutövningen.

Företagsklimat enligt ÖJ (Insikt), NKI

Rad-id Mätområde Datum Värde ( )

0

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2009

65

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

66

2

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

67

3

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

68

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

69

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

69

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

71

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

72

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

74

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

74

10

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

74

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

75

Datakälla: SKL via Kolada

Kommentar

Nöjdheten med myndighetsutövningen bland företagen i Järfälla har minskat något från 2021 och senaste indexmätningen är 80 av 100. Det något högre än snittet för riket, kommuner i länet och andra pendlingskommuner.

Uppdaterad: 2024-09-26