Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.
Cykelväg i kommunen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Rad-id | Mätområde | Datum | Värde (meter/invånare) |
---|---|---|---|
0 |
Järfälla |
2012 |
2,3 |
1 |
Järfälla |
2013 |
2,3 |
2 |
Järfälla |
2014 |
2,3 |
3 |
Järfälla |
2015 |
2,2 |
4 |
Järfälla |
2016 |
2,5 |
5 |
Järfälla |
2017 |
2,5 |
6 |
Järfälla |
2018 |
2,5 |
7 |
Järfälla |
2019 |
2,4 |
8 |
Järfälla |
2020 |
2,5 |
9 |
Järfälla |
2021 |
2,4 |
10 |
Järfälla |
2022 |
2,4 |
11 |
Järfälla |
2023 |
2,4 |
12 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2012 |
2,2 |
13 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2013 |
2,3 |
14 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2014 |
2,5 |
15 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2015 |
2,5 |
16 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2016 |
2,5 |
17 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2017 |
2,5 |
18 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2018 |
2,5 |
19 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2019 |
2,5 |
20 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2020 |
2,5 |
21 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2021 |
2,6 |
22 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2022 |
2,6 |
23 |
Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel) |
2023 |
2,7 |
24 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2012 |
1,9 |
25 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,9 |
26 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2014 |
2,1 |
27 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2015 |
2,2 |
28 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2016 |
2,1 |
29 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2017 |
2,2 |
30 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2018 |
2,1 |
31 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2019 |
2,1 |
32 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,1 |
33 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2021 |
2,1 |
34 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2022 |
2,1 |
35 |
Stockholms läns kommuner (ovägt medel) |
2023 |
2,2 |
36 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2012 |
1,4 |
37 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2013 |
1,5 |
38 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2014 |
1,6 |
39 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2015 |
1,9 |
40 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2016 |
2,1 |
41 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2017 |
2,3 |
42 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2018 |
2,4 |
43 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2019 |
2,5 |
44 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2020 |
2,6 |
45 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2021 |
2,7 |
46 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2022 |
2,8 |
47 |
Alla kommuner (ovägt medel) |
2023 |
2,9 |
Kommentar
Jämfört med alla kommuner i Stockholms län har Järfällas kommun något längre cykelväg per invånare. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är sedan 2019 på en något högre nivå än i Järfälla.