Gå direkt till sidans innehåll

Utsläpp till luft

Indikator MP2030. 2.1. 1

Utsläpp av kväveoxider (NOx) orsakar bland annat övergödning och försurning av skog, mark och vatten. Nedfall av svavel (SOx) orsakar också försurning av mark och vatten. Partiklar (PM10) innehållande svavel kan också resultera i en försurande effekt medan partiklar innehållande kväve kan ha en övergödande effekt. Flyktiga organiska ämnen (NMVOC) är en grupp av föroreningar som i närvaro av solljus och tillsammans med kväveoxider bildar marknära ozon.

Dessa ämnen påverkar inte bara miljön utan även människors hälsa. Kväveoxider är giftiga och irriterar luftvägarna och slemhinnor. Svaveldioxid kan påverka andningssystemet och lungfunktionen, samt orsakar irritation i ögonen. Grova partiklar (PM10) kan vid inandning ge skadliga hälsoeffekter och påverka både andningsorgan samt hjärt- och kärlsystem. NMVOC kan också påverka hälsan, kronisk exponering för bensen kan leda till leukemi enligt undersökningar.

Utsläpp till luft per år av kväveoxider (NOx), svaveloxid (SOx), grova partiklar (PM10) och flyktiga organiska ämnen (NMVOC) (ton), från samtliga utsläppskällor

Datakälla: Nationella emissionsdatabasen
Trend:
Utvecklingen går åt rätt håll Utvecklingen går åt rätt håll

Kommentar

Alla ämnen har haft en nedåtgående trend sedan 1990 även om det stundtals gått upp tillfälligt för vissa.

De ämnen som har haft den största procentuella minskningen sedan 1990 är svaveloxider som har minskat med drygt 95 procent. Minskningen har bland annat skett genom att olja med hög svavelhalt ersatts av olja med låg svavelhalt samt ökad användning av biobränslen. Den största utsläppskällan av svaveloxider i Järfälla är el och fjärrvärme och står för nästan 46 procent av utsläppen.

Utsläppen av kväveoxider har minskat med nästan 69 procent sedan 1990 och den största utsläppskällan är transporter som står för drygt 77 procent. Dock har kväveoxidutsläppen från transporter minskat med ungefär 70 procent sedan 1990. Transporter är även den största utsläppskällan av PM10 som bland annat bildas vid slitage av vägbanan. Anledningen till att vi inte kan se samma nedåtgående trend av PM10 som för övriga ämnen beror på att trafiken har ökat sedan 1990.

Flyktiga organiska ämnen (NMVOC) används som lösningsmedel både inom industrin och av konsumenter. De avgår till luft vid ofullständig förbränning och genom avdunstning. Tidigare kom en stor del av utsläppen från transportsektorn men tack vare effektiva åtgärder, bland annat katalysatorer har dessa minskat. Idag är avdunstning från lösningsmedel inom sektorn produktanvändning istället den dominerande källan. I Järfälla har dessa ämnen minskat med 62 procent sedan 1990. Dock kan man se en viss ökning sedan 2018.

För att lättare se trenden för de olika ämnena rekommenderas att välja ett ämne i taget ovanför tabellen.

Data till nyckeltalet hämtas från nationella emissionsdatabasen. För enskilda kommuner är statistiken relativt osäker och bör tolkas med viss försiktighet. Emissionsdatabasen uppdateras årligen, även historiska utsläppsvärden kan uppdateras eftersom utsläppsberäkningarna utvecklas och förbättras kontinuerligt.

Uppdaterad: 2024-02-16