Gå direkt till sidans innehåll

Nytillkomna bostäder i kollektivtrafiknära läge

Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator ML. 11. 3

En förutsättning för att kollektivtrafiken ska användas i så hög grad som möjligt är att den finns inom ett rimligt avstånd. När nya bostäder planeras behöver de vara i kollektivtrafiknära läge för att öka sannolikheten att de som flyttar in använder sig av den.

Andel nytillkomna bostäder (under det aktuella referensåret) i det geografiska området, som har en trafikerad hållplats inom 500 meter

Rad-id Mätområde Datum Värde (%)

0

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

81,2

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

83,3

2

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

81,6

3

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

83,9

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

81,9

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

86,5

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

81,7

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

86,6

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

82,4

Datakälla: SCB

Kommentar

År 2022 var 100 procent av de nytillkomna bostäderna i Järfälla nära kollektivtrafiken, vilket de har varit varje år sedan år 2014. Detta är mycket högre jämfört med andra kommuner i Sverige.

Med trafikerad hållplats avses hållplats, för samtliga trafikslag som trafikeras med minst en avgång per timme, vardagar mellan 06:00 och 20:00. Avståndet till hållplats utgår från fågelavstånd och beaktar inte väg- och gatunät. Hållplatsernas geografiska läge har samkörts med uppgifter ut lägenhetsregistret om antal lägenheter per byggnad. Nyckeltalet följer upp miljökvalitetsmålet 'God bebyggd miljö'.

Uppdaterad: 2024-09-26