Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator ML. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2012

1,9

1

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2013

1,9

2

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2014

2,1

3

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2015

2,2

4

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2016

2,1

5

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2017

2,2

6

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2018

2,1

7

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2019

2,1

8

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2020

2,1

9

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2021

2,1

10

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2022

2,1

11

Stockholms läns kommuner (ovägt medel)

2023

2,2

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Jämfört med alla kommuner i Stockholms län har Järfällas kommun något längre cykelväg per invånare. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är sedan 2019 på en något högre nivå än i Järfälla.

Uppdaterad: 2024-09-26