Gå direkt till sidans innehåll

Cykelväg i kommunen

Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Mål 11 Hållbara städer och samhällen
Indikator ML. 11. 4

Cykling är ett hållbart trafikslag som idag beräknas förhindra en mängd dödsfall och sjukdomsfall i Sverige. Nationellt finns miljömål om att andelen transporter med cykel ska öka. Längden cykelväg är en central faktor för att främja resande med cykel.

Total (statlig, kommunal och enskild) cykelväg i kommunen per invånare

Rad-id Mätområde Datum Värde (meter/invånare)

0

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2012

2,2

1

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2013

2,3

2

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2014

2,5

3

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2015

2,5

4

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2016

2,5

5

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2017

2,5

6

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2018

2,5

7

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2019

2,5

8

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2020

2,5

9

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2021

2,6

10

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2022

2,6

11

Pendlingskommun nära storstad (ovägt medel)

2023

2,7

Datakälla: Trafikverket (NVDB) och SCB

Kommentar

Jämfört med alla kommuner i Stockholms län har Järfällas kommun något längre cykelväg per invånare. Cykelvägen har inte ökat i takt med befolkningen och därför syns en negativ utveckling av indikatorn. Medelvärdet för cykelväg per invånare i pendlingskommuner är sedan 2019 på en något högre nivå än i Järfälla.

Uppdaterad: 2024-09-26